آیا بلندگوهای گرد بهتر از بیضی هستند؟
نوشته شده توسط : تکنوگارد

 

رانندگی در ساعات شلوغی یا پیمودن این مسافت در خودروی شما استرس کمتری دارد زمانی که موسیقی خوبی از طریق بلندگوهایتان پخش می شود. سیستم موسیقی خودرو یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که افراد کمی در انتخاب خودروی خود به آن توجه می کنند. بسیاری از علاقه مندان به صدا، قبل از اینکه از آخرین موتور ارائه شده توسط شرکت خودروسازی، مطلع شوند، از سیستم صوتی آن باخبر می شوند و آن را مورد بررسی قرار می دهند. حتی زمانی که از چنین افرادی بپرسید که چه چیزی در یک ماشین مهم است، بدون شک می گویند خرید ضبط ماشین خوب اولویت است.  در کنار یک ضبط خوب، داشتن یک سیستم صوتی قوی و باند حرفه ای بسیار مهم است. وقتی صحبت از بلندگوهای سیستم موسیقی ماشین شما می شود، لازم نیست به آنچه شرکت به شما می دهد بسنده کنید. شما گزینه های خود را برای انتخاب دارید.

در این مقاله قصد داریم بلندگوهای گرد و بیضی را مقایسه کنیم نه از نظر ظاهری بلکه از این نظر که کدام بلندگو برای ماشین شما مناسب تر است. کدامیگ کیفیت صدای بهتری دارند؟

بلندگوهای گرد

شکل دایره ای باند ماشین توزیع یکنواخت امواج صوتی از بلندگوها را تسهیل می کند. صدایی که از بلندگوهای گرد می‌آید هماهنگ‌تر و یکنواخت‌تر است، بنابراین جلوه کلی بهتری به شما می‌دهد. اگر متوجه شوید، همه اجزای دیگر مانند ساب ووفر و توییتر نیز گرد هستند. اینها اجزای گرد مجزا هستند که یک بلندگوی گرد با اندازه کامل را تشکیل می دهند. شکل به ساب ووفرها کمک می‌کند تا فرکانس‌های پایین را مدیریت کنند، در حالی که همان شکل گرد به توییترها کمک می‌کند تا فرکانس‌های بالا را به بهترین نحو مدیریت کنند.

بلندگوهای بیضی شکل

اینها اساساً بلندگوهای کواکسیال 6x9 یا 6x8 هستند تا درایورهای چندگانه بلندگو را در یک واحد تسهیل کنند. شکل بیضی شکل، با کناره های کشیده، فضای کافی برای نصب درایورهای متعدد را در اختیار شما قرار می دهد. یک واحد. بنابراین، در فضای زیادی صرفه جویی می کنید.

وقتی بلندگوهای بیضی شکل را در ماشین قرار می دهید، فضای کمی را اشغال می کنند اما دارای اجزای زیادی هستند که در یک واحد قرار می گیرند. بلندگوهای بیضی به شما امکان می دهند حتی کیفیت صدای بهتری داشته باشید. اگر فضا باریک باشد.

کدامیک بهتر است؟ گرد یا بیضی؟

بلندگوهای گرد و بیضی هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل است که هر دو شکل بلندگو سهم بازار خوبی دارند و بسیاری از شرکت ها هر دو را برای برآورده کردن خواسته های مشتری ارائه می دهند.

 1- کیفیت صدا

بلندگوهای دایره ای شکل، ارتباط بهتری بین اجزای مختلف درون اسپیکر ایجاد کرده و این ارتباط را راحت می کند. و از آنجایی که  فرکانس جداگانه برای هر محدوده تولید می شود، کیفیت صدای بلندگوهای گرد بهتر است و خروجی بهتری به گوش شما خواهد رسید. این یکنواختی در بلندگوهای بیضی وجود ندارد.

2-  طراحی

در بلندگوهای گرد، صدای متقارن، بازتولید بهتر صدا را تسهیل می کند. صدا در اسپیکرهای دایره ای شکل به طور یکتواخت پخش می شود به همین دلیل صدای هماهنگ تری در فضا پخش خواهد شد.

3- فضای اشغال شده در ماشین

در اینجا باید توجه داشته باشید که بلندگوهای گرد در مقایسه با بلندگوهای بیضی، فضای بیشتری را در خودروی شما اشغال می کنند. اگر بلندگوهای خودروی خود را ارتقا دهید، ممکن است فضای کافی برای بلندگوهای گرد بزرگتر نداشته باشید.

از طرف دیگر، بلندگوهای کواکسیال بیضی ممکن است فضای کمتری را اشغال کنند. آنها به طور کلی بر روی قاب ها و محفظه ها نصب می شوند. این شکل زمانی استفاده می شد که نیاز به حداکثر کردن فضا وجود داشت. پهنای بلند کنار هم و پانل پشت به جلو کوتاه‌تر به این اسپیکرها کمک می‌کند تا بهتر از بلندگوهای گرد در خودروها جا بیفتند.

4- باس

بلندگوهای گرد با اینکه فضای زیادی را اشغال می کنند اما بیس بهتری دارند و صدای باکیفیت تر و دلنشین تری به شما می دهند. نبنابراین زمانی که قصد خرید اسپیکر گرد داشتید، حتما به فضای کافی برای نصب آن را نیز در نظر بگیرید.  

وقتی بلندگوهای باس کامپوننت را تعویض می کنید، باید بلندگوها و توییترهای رده متوسط را ارتقا دهید. تنها در این صورت است که کیفیت کلی صدای شما بهتر و متعادل تر می شود. بدون این، باس شما ممکن است بر صداهای دیگر غلبه کند، بنابراین جلوه های صوتی کلی شما را به خطر می اندازد. بله، شما ممکن است دوست داشته باشید که بیس شما برای آن ضربات پمپاژ بالاتر و عمیق تر باشد، اما بدون مید. دسته بندی خوب، تنها چیزی که ممکن است بشنوید ضربات باس ثابت است که موسیقی مفیدی نیست.

5- هزینه

با توجه به تمام مواردی که گفتیم طبیعی است که بلندگوهای گرد گرانتر از بیضی هستند. نصب بلندگوهای گرد کار آسانی نیست. اگر بلندگوهای جدید شما بزرگتر و گردتر هستند، ممکن است به ابزارهای حرفه ای برای اصلاح  جای بلندگوهای خودروی فعلی خود نیاز داشته باشید. همه اینها در کنار هم می تواند یک امر پرهزینه باشد.

دیگر با شماست که بخواهید کدامیک از باندها را ترجیح دهید و تشخیص دهید که کدامیک برای شما مناسبتر هستند.

نکات خرید بلندگو مناسب خودروی شما

قبل از خرید بلندگو حتما به فضای موجود در ماشین خود توجه کنید. ناگفته نماند که شما نباید فقط اندازه بلندگو را در نظر بگیرید بلکه باید یک فضایی برای کل سیستم صوتی در نظر داشته باشید. چراکه زمانی که قصد دارید اسپیکر خود را تعویض کنید، ممکن است لازم باشد که آمپر را نیز عوض کنید بنابراین این مورد را فراموش نکنید.

همچنین به بودجه خود نگاه کنید. چنانچه مشکلی در هزینه ندارید بلندگوهای گرد را انتخاب کنید ولی اگر محدودیت دارید، بلندگوهای بیضی و یا بلندگوهای گرد با قیمت مناسبتر را انتخاب کنید.

قبل از تمام این موارد، به این سوال جواب دهید که چه نوع کیفیت صدایی می خواهید و به دننبال چه چیزی هستید. صدای بم دوست دارید یا زیر؟ بیس دار گوش می دهید یا ساده؟ بنابراین در هنگام خرید به این موارد نیز دقت کنید و یک بلندگوی خوب بخرید.

نتیجه

هم بلندگوهای گرد و هم بیضی در اتومبیل و سایر سیستم های موسیقی استفاده می شود. هر دو مزایا و معایب خود را به اعتبار خود اضافه می کنند. اگر به دنبال کیفیت صدای برتر بدون محدودیت بودجه یا فضا هستید، قطعا بلندگوهای گرد برای نیازهای شما مناسب تر هستند. اگر محدودیت‌هایی دارید اما نمی‌خواهید تجربه موسیقی خود را به خطر بیندازید، بلندگوهای بیضی می‌توانند به شما کمک کنند.

   

 

 




:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: